fredag 30 december 2011

Nyårsafton

Vaknade vid 6.30- låg o klura lite, innan jag gick upp och satte fart på elden i spisen. Det är så gött när det sprakar och värmen sprider sig i köket medan jag kollar över facebook och dricker ett glas plommondryck.
Det tog nästan en kvart att dricka upp ett glas, det finns hopp för mig. Förklaring följer, jag äter så fort om det är stora bitar -tryck upp i gommen och svälj, är det vätska ta mun full o svälj. Det är inget bra och desutom kommer det vara omöjligt att göra så sen efter operationen så jag har tränat på att tugga min mat, svälja vätska i mycket små klunkar. Ibland lyckas jag och ibland är jag igenom halva måltiden innan jag kommer på - visst ja tugga väl var det.
Igår lagade jag mat och la i små små portioner och frös in. Det blev en kyckling historia, där använde jag mig av ICA sweet&sour färdig sås till det kokte jag 100g kycklingfilé. Jag lät kycklingen bli helt kall och sen mixade jag det hela till en slät soppa, in i frysen allt var frid o fröjd. Tills jag kom på att den såsen måste vara på tok för söt, det blir nog som att be om dumpning om jag äter det efter op. Eftersom kcal var lågt i soppan så kan jag ha den som alternativ i flytperioden före op. Senare på dagen tog jag itu med nästa projekt en köttfärssoppa. Innan den tillagades så gjorde jag en frysrensning kvar på köksbänken blev fryst blomkål, ärter och sparris. Från kylen kom broccoli, morot, potatis, lök, purjolök och nötfärs. Sparrisen finhackade jag så att inga långa trådar ska trassla in sig i den nya magsäcken, resten delade jag sönder lite och kokte med ett par dl vatten och en halv kycklingbuljongtärning. Löken förvällde jag i stekpannan innan jag fräste upp nötfärsen. I med den färdigstekta färsen bland grönsakerna det fick koka ihop med 3 dl matlagningsgrädde för säkerhets skull använde jag laktosfri matgrädde. Allt mixades till en slät mustig krämig soppa provsmakade (mycket godkänt) och portionerades i små burkar kyldes av och frös in. 12 portioner finns nu och väntar på mig, Det känns tryggt att veta att jag inte behöver stå o laga mat direkt när jag kommer hem, har även inköpt Keldas färdiga soppor de ska jag prova nu innan op för att se om de passar mig.
Idag är sista dagen på mycket länge som jag ska äta fast föda, det blir 22 dagar med flytande kost förhoppningsvis kommer jag att lätta ca 4 kg vikt också, sedan blir det 10-12 dagar med pyttesmå flytande portioner 5-6 ggr/dag. Efter det väntar 14 dagar med purémat. Så i mitten på februari kan jag börja tänka på att få fast föda om allt går som tåget vill säga och varför skulle det inte göra det.
Dagens meny består av skagentoast som lunch och lammentrecôté med klyftpotatis. Det blir mumma det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar