söndag 29 januari 2012

Första veckan som opererad...

Nu har det gått ett par dagar sedan gastric bypass operationen. Det har varit en omtumlande vecka, omväxlande trött, ont, pigg och smärtfri. Det är ganska tråkigt att vara hemma men om man ska vara ärlig så räcker inte krafterna till att arbeta också, det märks om jag ska koncentrera mig en längre stund så blir jag urtrött.
Det finns mycket spänningar i magen som beror att vid operationen fyllde de bukhålan med luft för att lyfta alla organ. Speciellt levern som ligger framför i ovankant av magsäcken sen när de hade gjort alla kopplingar och delningan av magsäcken så provtryckte de systemet. Denna luft måste ju ut... Kroppen absorberar luften från bukhålan men det tar lite tid och under tiden så känns det som ett tryck under revbensbågen samt vid diafragman. Luften som de provtryckte med, kan väl var och en med fantasi förstå vart den ska ut, prut,prut. Det finns en ömhet i övre delen av magen mest på vänster sida och det är där de gått in med de största instrumenten och det är där som ett blåmärke lämnat sitt tydliga spår.
Nu efter 7 dagar så kliar det vid klämmorna och det är väl ett bra tecken för då läker det som det ska, eller är det en myt? Jag fördrar att tro på det ialla fall i nuläget.
 Igårkväll fick jag väldigt ont i magen efter maten, kanske åt jag för mycket eller för fort. Mängden var 1,5dl och tiden det tog att äta var 20 min, jag skriver detta för att ni ska förstå vilka små marginaler det är. Värken tilltog istället för att avta som den skulle ha gjort om jag ätit för mycket. Samtidigt så började jag att frysa, fötter och ben blev iskalla. Det blev till att krypa  ner i sängen under tre täcken ett fårskinn och ett dubbelvikt lakan och som kronan på verket stack Herr T en varmvattenflaska vid fötterna. Efter en timme blev jag varm o go men värken hänger kvar. Efter en koll på mitt Alvedon intag under veckan så är det nog så att jag ligger i underkant av det som de rekomenderade fast de är nog ganska typiskt mig. Om man tar ett fast och jämt intag av värktabletter så gör det inte ont, därmed inte sagt att man ska proppa i sig medicin men jag ska nog se över intaget och kanske schemalägga  Alvedon likväl som jag har tidslagt mina sprutor och andra tabletter.
Dessa sprutor kanske jag ska beröra lite. Det är förfylda sprutor och har till syfte att förhindra blodproppar främst i ben och lungor. Dessa skall jag ta en gång/dag i underhuden så det är inget avancerat. Jag visste innan operationen att jag skulle själv ta sprutor men då tänkte jag att det ordnar sig jag går väl till vårdcentralen eller ber någon modig person om hjälp. Sista dagen på sjukhuset så fick vi träna, jag tvekade flera minuter innan jag vågade men sen funkade det och var inte konstigt på något sätt.
Mitt mål är att börja jobba några timmar om dagarna redan nästa vecka, lite på kontoret och lite i butiken. Det visar sig nog redan imorgon om det är vettigt. En annan sak som jag inte berört är sjukskrivning. Läkaren har sjukskrivit mig i 14 dagar på min begäran. Jag har inte begärt sjukpenning från försäkringskassan, det är två skilda saker som man kanske inte tänker på.
Finns det någon som är nyfiken på om jag har lättat något? Jo jag har tagit 10 kilo sen 1jan alltså på 29 dagar. Kan det vara bra att ta så mycket på så kort tid?
Lugn det kommer inte att fortsätta i den takten utan jag kommer att ta något kilo i veckan framöver.
Jag medger gärna att jag skulle vilja att tiden går fort så att jag kan säga att 20 kilo är bort men jag lovar jag skall bida min tid. Det blir så vartefter 20 -30 gärna 40kilo bort kan knappt bärga mig ha ha
Nej åter till verkligen, nu ska jag ut på promenad tillsammans med min älskade.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar